Må jeg ha master? Er det viktig å kunne skrive? Teller karakterer mye? De siste årene har jeg møtt hundrevis av studenter og fått mange spørsmål om hvordan å få en jobb innen PR og kommunikasjon. Det finnes selvagt mange måter å posisjonere seg på. Her er uansett syv råd basert på mine erfaringer.

1. Skaff deg en solid utdanning
Høyere utdanning er i dag et must for alle som vil ha en jobb innen PR. Det finnes flere gode bachelorstudier i PR, på BI, Markedshøyskolen og i Volda – og enda flere i utlandet. Andre retninger kan også gi deg muligheten. Må du ha master? Nei, men stadig flere har det – og stadig flere arbeidsgivere ser etter det. Hadde jeg vært student i dag, ville jeg tatt en master i England eller USA.

Har du ikke master, bør du ha andre kunnskaper eller erfaringer for å nå helt opp. De to yngste medarbeiderne i et av Norges mest anerkjente PR-byråer, Zynk, har det. Se under «Menneskene» på zynk.no

2. Ha gode karakterer, men også god karakter
Er karakterer viktig? Jeg vil si ja. Et godt karaktersnitt får deg inn på intervju, og toppkarakterer i enkeltfag kan gjøre at du blir valgt foran en annen. Men gode karakterer alene gjør sjelden jobben.

Derfor må du også ha karakter. Stå for noe. Mene noe. Kjempe for noe.  Mange får spisset sin personlighet som speiderleder, revysjef eller ungdomspolitiker. Bruk derfor tid både på skolen, på deltidsjobb og i frivillig arbeid.

3. Få trening i å skrive
Kommunikasjonsfolk skriver mye. Anbefalinger, artikler, pressemeldinger, faktaark og nettnyheter. Ofte skriver vi for andre som ikke kan skrive.Jeg anbefaler deg derfor å lære deg å skrive journalistisk, og få dokumentert erfaring. Å jobbe i studentavis eller som vikar i lokalavisen er fin trening.

4. Vær synlig engasjert
Mange som får sjansen til å prøve seg i bransjen i ung alder, har tidlig vist at de er engasjert. Jeg har vært med å ansette studenter, etter at de har stilt smarte spørsmål i en gjesteforelesning og vært ivrige til å følge opp.

Flere byråer har oppdaget nyansatte via sosiale medier eller blogger. Du kan også vise hva du kan og står for i avisenes debattspalter eller i et ungdomsparti. Om du vil bli sett, må du uansett gjøre noe for at folk skal se deg.

5. Møt bransjens folk der de er
Kommunikasjonsbransjen har flere årlige seminarer og treff. Her kan du enten være deltaker til studentpris, eller jobbe som frivillig. Studér deltakerlisten og introduser deg selv til personer du vil komme i kontakt med.

PR-folk er glad i mennesker. Ingen vil avvise en høflig student som har en hyggelig kommentar eller et godt spørsmål. Se kommunikasjon.no og følg Kommunikasjonsforeningen på Twitter (@Komforeningen) for mer informasjon.

6. Forstå de digitale mulighetene
Skal du bruke dine digitale evner for å få deg jobb må du være mer enn en middels interessant person på Twitter og Instagram. Forsøk å lære deg hva de ulike digitale kanalene brukes, hvorfor de virker og hvordan de virker sammen med medieomtale og annen markedsføring.

7. Jobb med søknad og CV
Når dagen endelig kommer og du skal søke jobb; sørg for å fortelle arbeidsgiver hva du kan gjøre for dem, ikke hva de kan gjøre for deg. CVen din bør ha beskrivelser av studiene og jobbene dine, ikke bare når du var hvor. Få med informasjon om tillitsverv, ekstrajobber og interesser. Du bør også ha med et ansiktsbilde.

«Å slenge inn en søknad» er det samme som å kaste bort tiden. Jobb med søknad og CV til du blir uimotståelig.

Til slutt har jeg en generell oppfordring: Vær nysgjerrig! PR handler om å bygge relasjoner mellom virksomheter og mennesker. Forsøk derfor å forstå menneskene og samfunnet rundt deg. Oppsøk nye steder. Les bøker og aviser. Hør nyheter på radio. Se debatt- og dokumentarprogram TV.

Du kan komme lenger med en definert hjerne enn med en definert kropp.

Ikke tid, sier du? Alle har like mye tid. Du må bare bruke den godt.

En jobb i kommunikasjonsbransjen kan være både spennende og godt betalt. Vil du hardt nok, får du det til.