Å holde foredrag og presentasjoner er en fantastisk mulighet til å spre kunnskap, gjøre deg og bedriften kjent i markedet og til å vinne kunder. Her syv nyttige tips om bedre presentasjonsteknikk.

De siste ti årene har jeg holdt flere hundre faglige foredrag. Jeg får som regel veldig gode evalueringer, men jeg jobber hele tiden med å bli bedre.

Akkurat som med langrenn, kakebaking eller vinsmaking er det to ting som gjelder for å bli bedre: Du må hele tiden se etter hva du kan perfeksjonere. Og du må trene mye.

Her er syv tips som gjør deg til å bli bedre til å snakke i forsamlinger:

1. Sett deg selv i perspektiv
Hvem er du i relasjon til forsamlingen? Klesstil, alder og yrke påvirker hvordan du og ditt budskap blir tatt i mot. Jeg pleier å åpne mine foredrag med en historie eller en erfaring knyttet til stedet jeg er på eller bransjen jeg snakker for. Det vekker interesse og skaper et fellesskap mellom meg og salen.

2. Ha en tydelig struktur
Lag noen få budskap – tre, fem, maks syv – og bygg presentasjonen rundt dem. Si hva du skal si, si det, og fortell til slutt hva du har sagt.

3. Gjør budskapet levende!
Blir det for mange fakta begynner folk å se på klokka og fikle med mobilen. Gi eksempler. Fortell historier! En gang jeg var i Moss og snakket om omdømme, fortalte jeg om da jeg var seks år og ble skamklippet av en frisør i byen til min mors store fortvilelse. Jeg brukte dette for å levendegjøre at omdømmet skapes av kvaliteten på tjenestene du tilbyr. Tilhørerne fikk da en knagg å henge mitt budskap på.

4. Kutt i teksten
La presentasjonen din hovedsakelig bestå av bilder, grafikk og modeller. Skal du ha med mange fakta, bruk stikkord. Hold deg til én grafisk stil. Bruker du ofte samme presentasjon – ta en dugnad og rydd opp i bilder, titler og grafikk. Vil du ha en presentasjon som er bedre enn de andres? Få hjelp av en designer.

5. Bruk språkbilder
Snakk til hjernens kinosal! Barack Obama er god på dette. Han gjør sine budskap interessante, relevante og forståelige ved å snakke i bilder. Gode språkbilder i en seriøs presentasjon er som en fargerik blomst på en grå asfaltvei.

6. Bruk PowerPoint som støtte, ikke manus.
Folk kan lese. Du kan forklare og kommentere. Ta små pauser om du har mye informasjon som skal formidles. Still gjerne publikum spørsmål, men vær varsom med dette i store forsamlinger. Nordmenn flest ønsker ikke å ta ordet, og det oppstår bare en pinlig taushet når du kaster ut spørsmål.

7. Slutt når du skal!
Vis respekt for tilhørernes tid. Avslutt når du har fått beskjed. Må du bruke mer tid, be om tillatelse fra dem du snakker for eller beklag at du går litt over. Men aller helst – kutt ned innlegget og avslutt i tide.

Vil du lese mer om dette, anbefaler jeg boken ”Få sagt det!” av den svenske retorikeren Elaine Eksvärd eller ”Kunsten å overbevise” av min venn og kollega ved Markedshøyskolen, Kjell Terje Ringdal.

Trenger du kurs eller en personlig trener i presentasjonsteknikk, kan jeg hjelpe deg.

Har du andre tips til hvordan å holde en god presentasjon?